Semua hal-ehwal blog ini hendaklah dirujuk kepada Paklong,
hp 012 363 5658 atau email: universiti.maya@yahoo.com

11 Sep 2008

Dari Blog Peribadi Paklong


Ada sorang anak sedara minta paklong cerita sikit latar-belakang paklong yang pernah toktina bagitau tapi tak ramai anak-cucu yang tau. Ok, kali ni paklong cerita sikit. Lain kali cerita lagi. Ok!

Alkesah, paklong mula dikandung oleh toktina sekitar bulan September-Oktober 1946. Setelah 14 bulan dalam kandungan barulah paklong lahir, iaitu pada 2 Januari 1948. Iaitu setelah 41 hari tokandak Mariam (adik toktina) dilahirkan. Tapi tokandak guna tarikh yang sama dengan paklong dalam surat beranaknya.

Atuk kata, masa paklong dilahirkan, kepala paklong besar. Paklong tak larat nak gerakkan. Semua orang takut dan bimbang keadaan paklong. Tapi, al-hamdulilLAH, semakin hari, semakin minggu dan semakin bulan, maka keadaan kepala paklong jadi normal.

Paklong menyusu pada atuktina lebih dari 3 tahun. Sampai pakngah dilahirkan pada tahun 1952, paklong masih numpang menyusu. Itu kata atuktina. Hal tu paklong tak ingat.

Paklong belajar bahasa Arab sejak berumur 6 tahun. Belajar pada atuk di rumah. Biasanya, lepas solat subuh, tiap-tiap pagi. Umur 12 tahun paklong diajar mata-pelajaran falak syar'iy oleh atuk. Juga di rumah, juga lepas solat subuh.

Oh ye, satu lagi yang atuktina bagitau, anak-anak dia yang paling "ketegar" ialah paklong. Dari kecik paklong tak pernah rehat, sentiasa ada kerja. Itulah perangai paklong sampai sekarang ni. Itu semua anak-cucu atuk tau.

Sekian dulu cerita latar-belakang paklong kali ini.

Paklong


2 ulasan:

Bonekahati 16 September 2008 pada 9:24 PG  

Letaklah gambar keturunan arbain byk2 kat sini. Boleh saya kenal

About This Blog

Blog Archive

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP